Najlepsze kino z Argentyny we Wrocławiu

Najlepsze kino z Argentyny we Wrocławiu

Dodano:   /  Zmieniono: 
kadr z filmu
kadr z filmu "Honorowy Obywatel" / Źródło: KinoNH.pl
Od 25 listopada zapraszamy na Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego. Na otwarcie „Honorowy obywatel” Mariano Cohna i Gastóna Duprata

Nowość w programie wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty! Ambasada Republiki Argentyny i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty zapraszają w dniach 25 listopada - 1 grudnia Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego. W programie przeglądu znalazło się 11 filmów z ostatnich lat prezentowanych na największych światowych festiwalach - w Cannes, Wenecji i Berlinie. Na zakończenie odbędzie się spotkanie z Gastónem Solnickim, reżyserem filmu Sinobrody. 

Jak mały okazuje się światek - film o nas, Polsce A.D. 2016, przychodzi z Argentyny. Rozegrany z cicha pęk, bezkompromisowy, drapieżny. Scenariusz do tego filmu mógłby napisać Głowacki, reżyserem mógłby być Piwowski.

Tak zrecenzował Honorowego obywatelaTadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”). Film Mariano Cohna i Gastóna Duprata otworzy przegląd 25 listopada. Produkcja została do tej pory zgłoszona przez Argentynę jako kandydat do Oscara, a grający w niej główną rolę Oscar Martínez otrzymał nagrodę na ostatnim MFF w Wenecji (Martíneza zobaczymy także w PaulinieDzikich historiach). Laureat wcielił się w pisarza noblistę, ma odebrać medal Zasłużonego Obywatela w rodzinnym miasteczku i zmierzyć się z opiniami ludzi, którzy odnajdują siebie na kartach jego powieści. 

W programie Tygodnia znalazły się nowe filmy, niepokazywane wcześniej w polskich kinach. Należą do nich, nagrodzone na MFF w Rotterdamie (Bright Future Award) i na najważniejszym festiwalu w Argentynie - BAFICI w Buenos Aires (nagroda za reżyserię), Ślicznotki - autobiograficzny debiut 25-letniej Melisy Liebenthal biorący pod lupę różnice między płciami, z przenikliwością i dziewczęcym humorem obnażający związane z nimi stereotypy. Kolejny nowy tytuł to Paulina Santiago Mitre, film, który w tym roku wyjechał z Cannes z Nagrodą Tygodnia Krytyków i FIPRESCI. Jego bohaterką jest wzięta prawniczka, która na dotkniętych biedą obrzeżach rodzinnego miasta rozpoczyna pracę jako nauczycielka. Gdy padnie ofiarą napaści miejscowej szajki, ku zdumieniu otoczenia nie rezygnuje z pracy w szkole. Do trudnej argentyńskiej przeszłości nawiązujeDługa noc Francisco Francisco Márqueza, najlepsza w konkursie filmów argentyńskich na tegorocznym BAFICI. Akcja toczy się w latach 70. XX wieku podczas dyktatury junty. Pewien mężczyzna otrzymuje informację o miejscu pobytu dwóch osób poszukiwanych przez wojskowy reżim. Może je uratować, ryzykując własne życie. Krytycy chwalili surowy, wycyzelowany styl Márqueza, znakomicie oddający atmosferę tamtych lat. W programie także Dziesiąty mężczyzna, nowy film Daniela Burmana, znanego polskim widzom z Paszportu do raju. Burman, potomek polskich Żydów, niezmiennie opowiada o życiu żydowskiej społeczności w Buenos Aires, skupiając się na relacjach międzypokoleniowych. Jego bohater, Ariel, stara się odbudować więź z ojcem i odnaleźć się w rodzinnym mieście po powrocie z Nowego Jorku.

Na szczególną uwagę zasługuje prezentowany podczas Tygodnia ostatni film Lisandro Alonso, jednego z najbardziej radykalnych argentyńskich reżyserów. W Jauja reżyser zbacza z drogi naturalizmu poetyckiego w stronę realizmu magicznego - w 1882 roku, podczas patagońskiej konkwisty duński kapitan (Viggo Mortensen) przemierza pustynię w poszukiwaniu zbiegłej z młodym żołnierzem córki. Film zdobył wiele nagród, m.in. Nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Cannes.  

W programie przypomnimy też argentyńskie filmy, które znalazły się już na polskich ekranach: muzyczno-taneczne widowisko mistrza europejskiego kina, Carlosa Saury – Argentyna, Argentyna, czarną komedię o utracie cierpliwości – Dzikie historie Damiána Szifróna; Klan Pablo Trapero o rodzinnej przestępczej organizacji, aranżującej porwania i dokonującej morderstw oraz Pod ochronąDiego Lermana ze zdjęciami Wojciecha Staronia, film o wchodzeniu w nowe życie po traumie przemocy domowej.

Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego zakończy 1 grudnia seans Sinobrodego i spotkanie z jego reżyserem, Gastónem Solnickim, wykształconym w Nowym Jorku reżyserem trzech filmów (obok najnowszego – Süden, 2008 oraz Papirosen, 2011). Sinobrody został zrealizowany w oparciu o operę Béli Bartóka Zamek Sinobrodego. To malownicza i dość enigmatyczna opowieść o kilku młodych kobietach i ich zmaganiach z dorosłością. Zamiast widma komnaty pełnej zwłok pojawia się tu świat pełen dwuznaczności i obowiązków.

Więcej na www.kinonh.pl


 0

Czytaj także