„Dama z Seulu” Jina Janga, która otworzy 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków, stanowi jego kwintesencję jeśli idzie o połączenie skrajności. "Dama z Seulu" łączy bowiem kryminał z psychologicznym dramatem, którego bohaterem jest znakomity policjant, czujący się... kobietą, zamkniętą w doskonałym, lecz męskim ciele.
Z kolei pokazem wieńczącym 8. edycję festiwalu Pięć Smaków będzie epicki fresk „Złoty wiek” w reżyserii reżyserki z Hongkongu, Ann Hui. Zobaczymy w nim Wenecję i wystawioną do wyścigu po Oscara biografię Xiao Hong – wybitnej pisarki z lat 20. i 30. XX wieku, w którą wcieliła się Chinka Tang Wei, pamiętna z „Ostrożnie pożądanie” Anga Lee.
Tegoroczny program festiwalu został podzielony na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi.
Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę 8. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski. W programie znajdą się najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy, m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy „Proces” Chaitanya Tamhanego; koreańska historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy „Nocny lot” Leesong Hee-ila wietnamskie „2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo - połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.
Queer Azja to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat - filmy m.in. z Tajlandii („Będzie lepiej”, reż. Tanwarin Sukkhapisit),Sri Lanki („Tajemnica kwiatu plumerii” reż. Visakesa Chandrasekaram) czy Nepalu („Taniec Orchidei”, reż. Subarna Thapa).
Sekcją Na Dzikim Wschodzie to z kolei refleksja nad nośnością westernu - klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijne „Bez przebaczenia” Lee Sang-ila to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. „Wygnani” bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego To - gangsterki dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone.
Licznie reprezentowane Kino Grozy, w tym roku będzie po raz pierwszy objęte plebiscytem publiczności. W ramach popularnej wśród widzów Japońskiej Nocy Grozy widzowie zobaczą filmy reżyserów: Sabu („Miss Zombie”), Takashiego Miike („Po twoim trupie”) i Siona Sono („Zabawmy się w piekle”).
Pokazy Specjalne to premierowe filmy utytułowanych autorów. Znajdą się w nich: „Kanako w krainie czarów”, Tetsuya Nakashima, „Raid 2: Bardacha” Garetha Evansa, kontynuacja indonezyjskiego przeboju kina sztuk walk. Hybryda fabuły i dokumentu - „Fabryka dzieci” Eduardo Roya Jr - pokazuje jeden dzień z życia największego szpitala położniczego w Manili.
Już po raz drugi zaprezentowana zostanie Fresh Wave, zestaw najlepszych krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave, realizowanego od 2005 roku, pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council.
Nie tylko kino
Pięć Smaków to także wydarzenia towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów "Ciało i seksualność w Azji', będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.
W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów pod hasłem „Azja w obiektywie” - spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód. Po seansach widzowie będą mieli okazję spotkać się z twórcami.
Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie" japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.
Po raz pierwszy festiwal będzie miał też swoją muzyczną odsłonę. W cyklu Radio Azja odbędą się trzy koncerty alternatywnych wykonawców z Korei Płd, Japonii i Chin. W TR Warszawa zagrają Be-Being: Li & Sa (20 X), Hiromichi Sakamoto (27 XI) oraz DaWangGang (8 XII).
Po raz pierwszy zostanie też zorganizowane Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu ”2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo.
8. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w kinach Muranów, Luna i MSN w dniach 12-20 listopada, a następnie pojedzie do Wrocławia (21-27 XI, Kino Nowe Horyzonty) oraz Braniewa (28-29 XI, Braniewskie Centrum Kultury).
Wybrane filmy zobaczyć będzie także można na platformie Kinoplex.pl.
Bilety na wszystkie seanse dostępne są od 22 października na stronie piecsmakow.pl, a od 23 października w kasach kin Muranów i Luna.
Więcej na stronie piecsmakow.pl.
Tegoroczny program festiwalu został podzielony na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi.
Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę 8. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski. W programie znajdą się najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy, m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy „Proces” Chaitanya Tamhanego; koreańska historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy „Nocny lot” Leesong Hee-ila wietnamskie „2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo - połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.
Queer Azja to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat - filmy m.in. z Tajlandii („Będzie lepiej”, reż. Tanwarin Sukkhapisit),Sri Lanki („Tajemnica kwiatu plumerii” reż. Visakesa Chandrasekaram) czy Nepalu („Taniec Orchidei”, reż. Subarna Thapa).
Sekcją Na Dzikim Wschodzie to z kolei refleksja nad nośnością westernu - klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijne „Bez przebaczenia” Lee Sang-ila to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. „Wygnani” bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego To - gangsterki dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone.
Licznie reprezentowane Kino Grozy, w tym roku będzie po raz pierwszy objęte plebiscytem publiczności. W ramach popularnej wśród widzów Japońskiej Nocy Grozy widzowie zobaczą filmy reżyserów: Sabu („Miss Zombie”), Takashiego Miike („Po twoim trupie”) i Siona Sono („Zabawmy się w piekle”).
Pokazy Specjalne to premierowe filmy utytułowanych autorów. Znajdą się w nich: „Kanako w krainie czarów”, Tetsuya Nakashima, „Raid 2: Bardacha” Garetha Evansa, kontynuacja indonezyjskiego przeboju kina sztuk walk. Hybryda fabuły i dokumentu - „Fabryka dzieci” Eduardo Roya Jr - pokazuje jeden dzień z życia największego szpitala położniczego w Manili.
Już po raz drugi zaprezentowana zostanie Fresh Wave, zestaw najlepszych krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave, realizowanego od 2005 roku, pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council.
Nie tylko kino
Pięć Smaków to także wydarzenia towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów "Ciało i seksualność w Azji', będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.
W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów pod hasłem „Azja w obiektywie” - spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód. Po seansach widzowie będą mieli okazję spotkać się z twórcami.
Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie" japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.
Po raz pierwszy festiwal będzie miał też swoją muzyczną odsłonę. W cyklu Radio Azja odbędą się trzy koncerty alternatywnych wykonawców z Korei Płd, Japonii i Chin. W TR Warszawa zagrają Be-Being: Li & Sa (20 X), Hiromichi Sakamoto (27 XI) oraz DaWangGang (8 XII).
Po raz pierwszy zostanie też zorganizowane Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu ”2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo.
8. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w kinach Muranów, Luna i MSN w dniach 12-20 listopada, a następnie pojedzie do Wrocławia (21-27 XI, Kino Nowe Horyzonty) oraz Braniewa (28-29 XI, Braniewskie Centrum Kultury).
Wybrane filmy zobaczyć będzie także można na platformie Kinoplex.pl.
Bilety na wszystkie seanse dostępne są od 22 października na stronie piecsmakow.pl, a od 23 października w kasach kin Muranów i Luna.
Więcej na stronie piecsmakow.pl.